Positivt dialogmøde åbner forsigtigt døre på klem til alternativer
For lidt over en uge siden varslede F.C. København en række sæsonkort og abonnement ændringer.
Ændringerne blev kommunikeret ud på en mildest talt katastrofal facon, hvilket har resulteret i stor utilfredshed og vrede blandt mangeårige fans af F.C. København. Ikke mindst hos os som officiel fanklub.
I går, torsdag d 1. juni, var vi af klubben indkaldt til dialogmøde efter den massive kritik for ikke at have inddraget os fans forud for de varslede ændringer, der ikke umiddelbart ligner en fordel for klubbens mest loyale fans i butikken.
Omend denne dialog burde være taget forinden, så værdsætter vi dog, at klubben indkalder til dette møde, og tager os med på råd. For sindene har været meget i kog, og bølgerne er gået højt, men i stedet for at feje miseren under gulvtæppet og fortsætte ufortrødent, så stopper man op og lytter. Det er prisværdigt.
Udover de to herrer fra F.C. København, der har stået på mål for meget af kritikken, Jakob Lauesen og Mikkel Grove, deltog Daniell Askholm ligeledes fra F.C. Københavns side. Foruden os, FCKFC, var der inviteret en god blanding af forskellige fanrepræsentanter til dialogmødet, for at skabe en nuanceret debat og dialog – herunder S12 foreningen, fanmedier og debattører fra de sociale medier,
For at skabe et overskueligt indblik i hvad der præcis blev drøftet på mødet, vil vi dele det op i tre dele.
For at starte med det positive; F.C. København lagde sig fladt ned i forhold til kommunikationen.
En kommunikation som en virksomhed som F.C. København burde have klaret mere elegant fejlede totalt. Alle repræsentanter fra klubbens side bøjede hovedet og erkendte at dette ganske enkelt ikke var godt nok, og vores fornemmelse er, at det allerede er noget, der er blevet vendt internt i klubben for at det aldrig kommer til at ske igen! Der kom en undskyldning for forløbet, en undskyldning som mange deltagere havde behov for som minimum at få med fra mødet.
I den positive ende, kan det også nævnes, at man var meget lydhør overfor andre måder at lade loyalitetsprogrammet komme nye fans til gode. F.C. København vil gerne se nærmere på loyalitetssystemet, så det både anerkender dem der har været med siden systemets start, men også giver nye en chance for at komme i betragtning til udebanebilletter og de øvrige fordele loyalitetsprogrammet giver lige nu. I den forbindelse vil der blive nedsat en arbejdsgruppe med Daniell, hvor FCKFC og S12 foreningen blandt andet vil deltage, og vi er ret fortrøstningsfulde i forhold til at lande et system flertallet kan se sig selv i.
Hvis vi så går videre til der hvor vi har forståelse for ændringerne, så er det i forhold til udnyttelse af ens sæsonkort. Vi er meget enige med klubben i, at tomme sæder skal begrænses og ingen kan være tjent med en udnyttelsesgrad på sæsonkort på nogle gange under 50%. Det er ikke rimeligt overfor alle de mennesker, der står i kø for at komme ind. Så vi vil gerne sammen med klubben slå et slag for, at man som fan har et medansvar for at hjælpe nye ind på stadion, hvis ikke man selv skal bruge sit kort, og der blev på mødet også nævnt, at der kunne lanceres en større SoMe kampagne for at sætte fokus på at give sine plads videre og på den måde kunne begejstre flere, hvilket lå klubben meget på sinde.
Og så kommer vi der til, hvor vi håber at klubben vil finde forståelse og også en form for imødekommenhed for de ønsker der er kommet. For selvom vi er enige i, at ingen er tjent med tomme sæder, så bliver man nødt til at se på om 85% er den rigtige grænse og også om der ikke kunne være en ide i at differentiere kravene for henholdsvis S12 og Nedre C. For selvom man på S12 risikerer at miste sin plads på nedre tribune ved for lav udnyttelse, så er det bare ikke samme risiko som for dem på Nedre C, der risikerer at miste et sæde de har haft siden de faste pladser blev indført. At true med at fratage dem deres plads, er som at true med at fjerne folks vennegruppe. Og hvor man på S12 kan gøre sig ”fortjent” til igen at få sin plads på nedre afsnit efter en sæson med høj udnyttelse, så er det bare ikke realistisk, at man kan få samme sæde igen på nedre C. Det dilemma bliver man nødt til at finde en løsning på.
Der blev kastet en idé i luften med, at man ændrede perioden for platin, så den gik fra 1. september til 31. august i stedet for sæson til sæson. På den måde vidste klubben, hvilken turnering der skulle spilles, og man kunne langt nemmere lave en mere præcis prissætning af et eventuelt platinkort. Dette er en ide, der for os, ville kendetegne den nytænkning som klubben allerede har vist med abonnement som har været en kæmpe succes, og vi håber at det er noget man vil undersøge grundigt om, hvorvidt praktisk kan lade sig gøre. Det skal dog også siges, at der både på mødet og sociale medier har været medfans, der har argumenteret for bare at lade prisen stige på platin, om så det var op mod 7-8000 kr.. Det er ikke noget vi som fanklub synes er en god ide. Vi skal ikke til at have kort i det prisleje på en fantribune. På den måde vil man ekskludere langt flere end man ville imødekomme.
Derudover blev der også luftet en masse ideer i forhold til gulerod i stedet for pisk, i forhold til at få fans til enten at frigive eller give billet videre. Og der blev nævnt både e-cash eller øl/sodavandsvoucher, men vi synes egentlig, at den bedste ide var, at man ventede med at tænke i krav og udnyttelsesprocent indtil man faktisk havde et system klar, hvor det blev langt lettere at frigive billetten direkte i appen og så se om ikke det kunne være med til, sammen med føromtalte kampagne, at højne udnyttelsesprocenten. Også for at undgå, at skulle ’true’ loyale fans med straf. For vi tror sådan set på, at alle medfans sagtens kan blive enige om, at tomme sæder ikke gavner hverken klub eller stadionoplevelse.
Så det var et møde hvor der blev lyttet, vi kan dog ikke sige så meget om, hvor den havner herfra, dog er vi glade for at klubben erkendte, at det møde vi sad til, burde være taget inden man lancerede de her nye tiltag. For det skal ikke være en hemmelighed, at den del af mødet der indeholdte platinkort fremkaldte stærke følelser hos mange af deltagerne og det med rette. For man piller ved noget mange har kendt i +20 år og platinkortet er for dem deres sikkerhed og adgang til det sociale fællesskab de har, når de ser fodbold.
Fodbold er følelser, og der skal ikke meget til at skabe usikkerhed blandt fans, så derfor vil vi også endnu en gang appellere til klubben om en langt større grad af åbenhed. Hvis man virkelig mener, at man har gode argumenter for at priserne skal stige, så behøver man ikke pakke dem ind i alt muligt andet, og det dermed risikere at blive opfattet som skjulte prisstigninger, man håbede vi ikke ville opdage.